31 Mart 2009 Salı

Bağda Toprak İşleme



Daha önce de yazmıştım, bu yıl bağın sürülmesi biraz geç kaldı. Biraz dediğim bir aydan fazlaca. Devamlı yağmur yağınca toprak tava geç geldi.

Bağda sıra aralarını işlemek için toprak frezesi (rotovatör) kullanılabileceği gibi, yukarıda bizim de yaptığımız gibi bağ pulluğuyla sürüm yapılabilir.



Sıra üzerinde işlenmemiş alanın mümkün olduğunca az kalması için, asma ve direklere yakın gitmek uygun olur. Ama direk ve asmalara zarar vermemek için çok dikkat ve biraz da maharet ister :)

Arazinin tesviyesinin bozulmaması için pulluğun hangi kulağının ne kadar batacağı, sürüm tekniğinin nasıl olacağı gibi bilgilere de sahip olmak gerekir...



Bağ sürüldükten sonra, sıra boyunca ince bir dilim halinde işlenmemiş bölge kalır. Hem asmanın boğaz köklerinin temizlenmesi, hem toprağın tamamıyla havalanması, hem de burada ot gelişmemesi için, buranın da işlenmesinde fayda görüyoruz.



İşlenmemiş kalan bu bölge çapalarla sağa sola devrilerek her yer işlenmiş oluyor. Bağın ilk tesis edildiği yıllarda, bu işlem esnasında asmaların boğaz kökleri de temizlenirdi.

Boğaz kökü oluşması neden istenmez? Asma derin köklü bir bitkidir. Köklerinin derinlere ulaşması, buradaki su ve mineral maddelerden yararlanması istenir. Eğer boğaz kökleri temizlenmezse, derine giden odun kökler daha zayıf gelişir. Ayrıca, toprak neminin yüzeye yakın olduğu dönemde boğaz kökleri vasıtasıyla buradaki nemden faydalanan asma, daha sonra nem aşağılara çekildiğinde su bulmakta ve beslenmekte zorlanır.
.
.
Bu konuyla ilgili diğer yazı ve video için tıklayınız.

4 yorum:

  1. Papatyaların sefası bitmiş. :) Seneye bahara artık...

    Çocukluk yıllarımda bağ olmasa da tarla sürülürken çok bulundum. Elbette at ile sürülüyordu. Babamın nasıl bir çaba harcadığını hem atı, hem pulluğu hem de tarlayı nasıl kontrol ettiği geliyor gözümün önüne... Bir triporterimiz vardı. Bir keresinde tarlayı onunla sürmüşlerdi. Belki de ilk mekanize sürme (!) deneyimini onunla yaşamışlardı. :)

    YanıtlaSil
  2. muzaffer özgen4 Nisan 2009 09:46

    Mehmet bey,ben asmalara sizin verdiğiniz göktaşımı neydi onu
    vermedim,kısacası şu ana kadar
    hiç ilaç vermedim.Biraz önce gezerken gördüm benim bahçede asmalar,limonlar falan hep örümcekli ,ağları sarıyor yeni çıkan filizleri ne yapayım.Bundan
    sonra hangi aşamada ne ilacı vereyim.Selamlar

    YanıtlaSil
  3. Merhaba Muzaffer bey,

    Budamadan sonraki bordo bulamacı verme zamanı geçmiş. Olsun, çok da önemli değil, bundan sonraki ilaçlamaları yaparsınız. Asma üzerinde ne örümceği vardır, nasıl ve ne kadar ağ örmüşlerdir bilmiyorum, bildiğim kadarıyla asma üzerinde bu şekilde bir zararlı yok. Önemli olacağını düşünmüyorum. Limon (narenciyeler diyelim) filizleri üzerindekinin de "yaprak galeri güvesi" olabileceğini düşünüyorum. Bunun için oradaki Tarım İlçe Müdürlüğüne ya da Zirai İlaç bayiine sorabilirsiniz. O konuda tam olarak bişey söyleyemeyeceğim.

    İlaçlamayla ilgili geniş bir e-postayı muzafferozgen48@hotmail.adresinize gönderdim hocam.

    Selamlarımla

    YanıtlaSil
  4. muzaffer özgen4 Nisan 2009 18:12

    teşekkürler...

    YanıtlaSil