19 Aralık 2011 Pazartesi

Üzüm, Üzüm Çekirdeği ve Faydaları

Üzüm, yararlı mıdır? Ona ne şüphe... Yararlı maddelerin çoğu da kabuğunda ve çekirdeğinde toplanmıştır. Son yıllardaki araştırmalarda da özellikle siyah üzümün daha yararlı olduğu ortaya çıkmıştır. Üzümün kabuğunda resveratrol denilen bir madde bulunur ve siyah üzümün kabuğunda daha fazladır.



Resveratrol en yoğun olarak siyah üzümün kabuğunda bulunan bir non-flavanoiddir. Daha az oranda çekirdeği ve sapında da bulunmaktadır. Üzümün, kendisini başta mantar enfeksiyonları olmak üzere, soğuk hava koşulları, ultraviyole radyasyon ve patojen mikroorganizmalara karşı korumak amacıyla salgıladığı fitoalexin grubu bir bileşiktir. Fitoalexin terimi eski Yunandan günümüze kadar kelime anlamı itibariyle "koruyucu" ve "savuşturucu" anlamında kullanılmıştır. (Kısaca, "iyi bişeydir" diyebiliriz)

Resveratrolün, antioksidan, antiviral, antimikrobiyal, kolesterol düşürücü etkileri bulunmaktadır. Bunu ben demiyorum, araştırma sonuçları öyle diyor...

Hal böyle olur da kozmetik sektörü bu duruma el atmaz mı? Tabi ki atar. İlgilenenler üzüm çekirdeğinden yapılmış kozmetik ürünleri, kremini, şampuan vs. sini bulacaklardır.



Armudun sapı, üzümün çöpü, bir de üzümün çekirdeği :)

Dönem dönem bazı yiyecek ve içecekler medyada çok öne çıkar, bilirsiniz. Flaş, flaş, flaş... Şu, şu, şu sebzeleri yiyenler, şu hastalığa daha az yakalanıyorlar. Vay efendim bu faydaları var, aman efendim daha neleri var... Medya ne yapsın, onlara da konu lazım.

Şimdi ben de o dediğim durumlara düşmeyeyim. Bu kadarını yazdım, yeter. Öyle uzun uzadıya yazmaya gerek yok. Üzüm çekirdeğinin faydalarını da zaten yazanlar yazmış. İnternet bu yazılarla dolu. Çok merak edenler oralardan bulur okurlar... (bi zahmet)



Ben derim ki, (aslında bunu da ben demiyorum ya, hadi neyse) üzümü yerken çekirdeğiyle yemek lazım, ama çekirdeğini ezerek (yani çiğneyerek) yemeli. İyi de, ben çekirdeğiyle üzüm yemeyi pek sevmem. Hiç yemem demiyorum ama, her zaman da çekirdeğiyle yemem. Ben de kurutulmuş çekirdeği ezerek, un haline getirerek ve balla karıştırarak yerim (dedim). Faydalı mıdır? Ne bileyim, araştırmalar faydalı diyor (zaten üzüm çekirdeğinden hazırlanmış extratlar var), en azından zararlı olmadığı kesin. Hazır, şarap yaparken posadan çıkan bu çekirdekler de olduğuna göre, üzümle beraber yiyemediğim çekirdekleri sonradan da olsa yemek lazım artık. Ne diyordu bir zamanların meşhur fındık reklamında, yersen... Pardon, yersem :)

3 yorum:

  1. Balla karıştırırken tarçın da ekle, hem tadı pek güzel oluyor, hem de gerektiği kadar tüketemediğimiz ama çok yararlı olan tarçını da tüketmiş oluyoruz. Kavanozlardaki çekirdekleri kim ayıkladıysa ellerine sağlık, ben üşeniyorum, kurumuş üzüm kabuklarını ayıklayamıyorum, ama belki de daha iyi oluyor. Bu sene beş altı kilo kadar ayırdım, kardeşler bekliyor. Sana da afiyet olsun.

    YanıtlaSil
  2. Baha hocam, tavsiyeleriniz için çok teşekkürler... Tarçını ilave edeceğim, zaten çok seviyorum. Kavanozlardaki çekirdekleri Erdal (birader) ayıkladı. Bence de içinde kalacak kabuk parçalarının hiç mahzuru olmayacaktır, hatta sizin de dediğiniz gibi daha iyi olacaktır diye düşünüyorum. Siz baya çekirdek elde etmişsiniz. Bizimkinin hepsi bu kadar. Aslında daha çoktu, ama daha kurumaya bırakmadan ve bana da sormadan posalarla beraber dökmüşler maalesef. Neyse, şunun şurasında yeni üzüm sezonuna da bişey kalmadı zaten :)
    Selam ve sevgiler hocam...

    YanıtlaSil
  3. yaşlanmayı geciktirici etki gösterme konusunda üzüm çekirdeği oldukça başarılı nutraxn üzüm çekirdeği çayını kullanıyorum 1 yemek kaşığı nutraxin üzüm çekirdeği üzerine 1 su bardağı sıcak su ilave edip demliyorum ve günde 3 kere içiyorum

    YanıtlaSil